Xbox One vs Playstation 4: Χρονιά πρώτη

xbox-one-vs-ps4-580-75

Εντάξει, μπορεί το Xbox One να έχει μόλις 4 μήνες διαθέσιμο επισήμως στην χώρα μας, αλλά – τυπικά – οι δύο κονσόλες έχουν κυκλοφορήσει στα ράφια των καταστημάτων έναν χρόνο περίπου πριν. Όπως και να το κάνουμε, το 2014 φτάνει αυτή τη βδομάδα στο τέλος του, και ήταν το έτος που έβαλε το next-gen gaming στη ζωή μας.

Πριν περάσουμε στο να δούμε τι μας προσέφεραν οι δύο κονσόλες τον πρώτο χρόνο, πρέπει να τονίσουμε πως ποτέ τα πρώτα έτη κυκλοφορίας δεν έκριναν τον νικητή και τα παιχνίδια δεν δείχνουν τις δυνατότητες του hardware. Και αυτό δεν είναι προσωπική εκτίμηση, είναι ένα γεγονός που μπορεί εύκολα να επιβεβαιωθεί κοιτάζοντας 7 χρόνια πριν και παρατηρώντας τον τεχνικό τομέα των launch τίτλων των Xbox 360 και PS3.

Για τον λόγο αυτό θα πάρουμε τρία franchises που συνόδεψαν τα PS360 από την κυκλοφορία τους, στο τέλος εποχής τους: Assassin’s Creed (Multiformat), Halo (X360) και Uncharted (PS3). Αν κοιτάξετε τα AC, Halo 3 και το πρώτο Uncharted θα δείτε γραφικά μέτρια, σαφώς χειρότερα του hardware που έφεραν οι κονσόλες προηγούμενης γενιάς. Και αυτό γίνεται αμέσως αντιληπτό ρίχοντας μια ματιά στα Halo 4, Assassin’s Creed IV και Uncharted 3, τα οποία ήταν έτη μπροστά από τα αντίστοιχα launch games.

Ο λόγος για την κατάσταση αυτή (που, ξαναλέμε, δεν είναι πρωτόγνωρη) είναι ότι οι developers δεν έχουν εξοικειωθεί με το νέο hardware και πιθανώς να μην έχουν τα εργαλεία να φτιάξουν παιχνίδια που θα ξεζουμίσουν κάθε υπολογιστικό “κύτταρο” των PS4, Xbox One (και Wii U, μην ξεχνάμε το Wii U). Παράλληλα, οι περισσότεροι τίτλοι κυκλοφορούν παράλληλα σε PS360, οπότε τα περιθώρια βελτίωσης της next-gen έκδοσης είναι επιφανειακά και περιορίζονται σε καλύτερα textures, πιο πολύπλοκους φωτισμούς, ανώτερη ανάλυση και ενσωμάτωση anti-aliasing.

Επιπλέον, πρέπει να λάβουμε υπόψιν πως τα παιχνίδια του πρώτου έτους κυκλοφορίας, έχουν αρχίσει να αναπτύσσονται αρκετά πίσω, όταν ακόμη τα τελικά specs των PS4/X1 είναι “στον αέρα” και σαφώς όχι οριστικοποιημένα. Με δεδομένο ότι ένα μέσο παιχνίδι στις μέρες μας έχει κύκλο ανάπτυξης περί τα δύο έτη, τα Far Cry 4, Assassin’s Creed Unity, Battlefield 4, Dragon Age Inquisition, Watch_Dogs και δεκάδες άλλα παιχνίδια που και εμείς προσωπικά σαν XGamers εγκωμιάσαμε για τα γραφικά τους, σίγουρα δεν θα μπορούν να αποτελούν στοιχεία που θα κρίνουν το hardware των δύο κονσόλων.

Όλα αυτά τα αναφέραμε για να περάσουμε στο ζουμί του άρθρου, και συγκεκριμένα την συζήτηση που έχει γίνει καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους για multiformat παιχνίδια που τρέχουν δίχως αμφιβολία καλύτερα στην κονσόλα της Sony. Όπως κατ’ αντιστοιχία έτρεχαν καλύτερα στο Xbox 360 την περασμένη γενιά. Όπως καταγράφει το Digital Foundry και το Eurogamer, από 40 συγκρίσεις next-gen τίτλων προκύπτουν τα εξής αποτελέσματα:

  • 13 παιχνίδια είναι ισάξια στις δύο κονσόλες ή έχουν ελάχιστες διαφορές
  • 6 παιχνίδια έχουν τα πλεονεκτήματά τους σε κάθε έκδοση – κανένας νικητής
  • 6 παιχνίδια έτρεχαν σε ανάλυση χαμηλότερη των 1080p στο Xbox One (900p)
  • 14 εκδόσεις παιχνιδιών για PS4 είχαν σαφές πλεονέκτημα απέναντι σε αυτές του X1 (περαν της ανάλυσης)
  • 1 παιχνίδι ήταν ανώτερο στο Xbox One

Μεγάλος νικητής στα multiformat παιχνίδια μέχρι σήμερα είναι σαφώς η κονσόλα της Sony, αφού η μεγαλύτερη ισχύς της GPU του PS4 φαίνεται να βοηθάει τους developers να διατηρήσουν καλύτερο framerate, σε υψηλότερη ανάλυση και να βελτιώσουν ορισμένες γραφικές λεπτομέρειες.

Κοιτάξτε τώρα πάλι το Xbox 360 το 2006. Όταν κυκλοφόρησε, ήταν μια κονσόλα HD-Ready με μέγιστη ανάλυση που μπορούσε να αποδώσει να είχε οριστεί στα 720p. Λίγα χρόνια μετά, με system update και νέες εκδόσεις με HDMI, η ανάλυση έφτασε στα 1080p. Κοιτάξτε πάλι τα multiplatform παιχνίδια από το 2006 μέχρι το 2013. Όσο περνούσαν τα χρόνια, η ψαλίδα μεταξύ Xbox 360 και PS3 έκλεινε συνεχώς, με τα πιο πρόσφατα παιχνίδια να είναι σχεδόν ισάξια στις δύο κονσόλες, ενώ αρχικά στο PS3 υπέφεραν με πολλά προβλήματα τεχνικής φύσεως.

Πριν παρεξηγήσετε τα λεγόμενά μου, δεν θέλω να πω πως σε 2-3 χρόνια τα παιχνίδια θα είναι καλύτερα στο Xbox One ή οι εκδόσεις θα είναι πανομοιότυπες. Στην περασμένη γενιά, ο Cell CPU του PS3 ήταν δύσκολος στον προγραμματισμό και γι’ αυτό χρειάστηκαν χρόνια προκειμένου οι developers να τον “τιθασεύσουν”. Στην τρέχουσα γενιά, τα Xbox One και PS4 μοιράζονται την ίδια αρχιτεκτονική, οπότε χρόνος προσαρμογής για μία από τις δύο δεν υπάρχει. Ωστόσο, τέτοια εποχή του χρόνου θα μιλάμε για σχεδόν όμοιες εκδόσεις, με ίσως ελαφρύ πλεονέκτημα υπέρ της Sony.

Άλλωστε, οι αριθμοί λένε την αλήθεια. Τα 1.84TFLOPS που αποδίδει η GPU του PS4 είναι σημαντικά περισσότερα από τα 1.31 της αντίστοιχης του Xbox One. Αντικειμενικά, κάθε παιχνίδι θα δείχνει πιο όμορφο στο PS4, αλλά το θέμα από εκεί και πέρα είναι πόσο οι developers θα δουλέψουν σκληρά για να φέρουν την έκδοση του Xbox One όσο καλύτερη γίνεται. Γιατί μέχρι σήμερα αυτό που έχουμε δει από τους developers είναι λύσεις του τύπου “Μπάμπη αν σε 1080p εχει framedrop, κάντε το render στα 900p να τρεχει καλα και ολα κλάιν και κυκλοφορήστε το”.

Πριν κλείσουμε με τα τεχνικά θέματα των δύο πλατφόρμων, πρέπει να τονίσουμε και την ενσωμάτωση του cloud computing που η Microsoft μας είχε υποσχεθεί πριν δύο χρόνια, όταν το Xbox One ανακοινώθηκε ως online-only κονσόλα. Σε θεωρητικό επίπεδο, οι developers θα μπορούσαν να αφήσουν συγκεκριμένες λεπτομέρειες να υλοποιούνται στους servers του live, βάζοντας λιγότερο φόρτο εργασίας σε GPU & CPU. Αν ποτέ υλοποιηθεί αυτό, τότε μιλάμε για μεγάλη νίκη της Microsoft που μπορεί να φέρει τούμπα τα πράγματα, αφού θα απελευθερώνονται σημαντικοί πόροι συστήματος για άλλες εργασίες. Μέχρι σήμερα δεν γνωρίζω κάποιον τίτλο να έχει χρησιμοποιήσει την εν λόγω δυνατότητα, και φοβάμαι πως δεν πρόκειται να το κάνει ούτε στο εγγύς μέλλον.

Περνώντας στο software των Xbox One και PS4, δυστυχώς η πρώτη χρονιά των δύο κονσόλων δεν έφερε πολλά αποκλειστικά παιχνίδια που να αποτελούν system-sellers. Ένα Forza 5, ένα Killzone, ένα Titanfall, ένα inFamous και μερικά re-releases (Halo Collection, Last of Us) βγάζουν το φίδι από την τρύπα, με τα καλύτερα παιχνίδια να προέρχονται από τρίτες εταιρίες. Το ίδιο δεν φαίνεται ωστόσο να συνεχίζεται το 2015, αφού Microsoft και Sony κυκλοφορούν πολλά παιχνίδια-λόγος αγοράς κονσόλας.

Από την μία έχουμε τα blockbusters της Microsoft που δεν μπορούν να αφήσουν κανέναν αδιάφορο, όσο ορκισμένο fanboy και να είναι. Πρώτο και καλύτερο το Halo 5, που ήδη γνωρίζουμε πως λογικά θα μιλάμε για το Xbox One GOTY 2015. Στη συνέχεια έχουμε Quantum Break από την Remedy (δημιουργό των Max Payne και Alan Wake για τους ημιμαθείς), το νέο Gears of War που πιθανώς να μας κάνει παρέα στις γιορτές του ’15, και φυσικά το Rise of  the Tomb Raider, του οποίου τα δικαιώματα καπάρωσε η Microsoft.

Από την άλλη η Sony δεν θα μείνει αμέτοχη, με το 2015 να φέρνει στο PS4 εξίσου καλά παιχνίδια-system sellers. Ο λόγος φυσικά για τον Nathan Drake που επιστρέφει στο τέταρτο Uncharted, αλλά και για τα Bloodborne από τους δημιουργούς των Dark Souls και The Order 1886 που επιτέλους θα κυκλοφορήσει (είχε ανακοινωθεί από την παρουσίαση του PS4!).

Αρχίζουν δηλαδή τα όργανα, αφού Microsoft και Sony κάνουν ότι περνάει από το χέρι τους για να πείσουν τους καταναλωτές ότι πρέπει να επιλέξουν την κονσόλα τους. Σε αυτήν την φάση και εντελώς επιφυλακτικά, μπορούμε να αναφέρουμε πως το PS4 είναι μπροστά από Xbox One και ίσως η καλύτερη επιλογή όσον αφορά αποκλειστικά το hardware. Με τα παιχνίδια που ωστόσο αναμένονται το 2015, προστίθενται και άλλοι παράγοντες στην εξίσωση “καλύτερη κονσόλα” που λαμβάνουν σημαντικά υπόψιν και τα gaming γούστα του καθενός.

Νίκος Μπούγας

Γεια σας! Ονομάζομαι Νίκος Μπούγας, γνωστός εδώ μέσα σαν Scof. Είμαι ο εμπνευστής και δημιουργός του XGamers και γενικά αυτός που βάζει την τάξη στα ρεμάλια που θέλουν να αποκαλούνται συντάκτες.. Στον ελεύθερό μου χρόνο πίνω τζιν τονικ.