Ερευνα για τα συστήματα αξιολόγησης των ηλεκτρονικών παιχνιδιών

Το Xgamers.Gr σε συνεργασία με την Burnt Pixel Research διετέλεσαν έρευνα με τίτλο “Ενημέρωση για τα συστήματα αξιολόγησης ηλεκτρονικών παιχνιδιών”.
Το ερωτηματολόγιο, που περιείχε τις εξής ερωτήσεις:
1)Αγοράζετε ηλεκτρονικά παιχνίδια για εσάς ή για άλλα άτομα;
2)Γνωρίζετε ότι υπάρχουν συστήματα αξιολόγησης και ηλικιακής διαβάθμισης των ηλεκτρονικών παιχνιδιών;
3)Αν ναι, τα λαμβάνετε υπόψη σας κατα την αγορά παιχνιδιών για εσάς ή άλλα άτομα;
4)Σε ποια ηλικιακή κατηγορία ανήκετε;
5)Πιστεύετε ότι η βία στα videogames προκαλεί παραβατική ή αποκλίνουσα συμπεριφορά;
6)Πιστεύετε ότι οι ανήλικοι είναι πιο ευάλωτοι από τους ενήλικους οσον αφορά στη βία που περιλαμβάνεται στα συγχρονα videogames;
συμπλήρωσε δείγμα 54 ατόμων μέσω διαδικτυακής φόρμας.

Τα συμπεράσματα της έρευνας είναι ίσως περισσότερα απ’ όσα περιμέναμε. Ακολουθεί διάγραμμα που δειχνει τις απαντήσεις στις 6 ερωτήσεις του ερωτηματολογίου σε συνάρτηση με τις αντίστοιχες ερωτήσεις:
Image

Μπορούμε λοιπόν με μια πρώτη ματιά να διαπιστώσουμε ότι παρ’ ότι το ποσοστό των ερωτηθέντων που γνωρίζει την ύπαρξη των συστημάτων αξιολόγησης είναι συντριπτικά μεγαλύτερο από το αντιστοιχο ποσοστό αυτών που την αγνοούν, πάνω από τους μισούς αγοραστές παιχνιδιών δεν τα λαμβάνουν υπ’ όψιν. Συγκεκριμένα η έρευνα έδειξε πως σε ποσοστό 55% οι καταναλωτές δεν επηρεάζονται από τα σχετικά σήματα κατα την αγορά ενός παιχνιδιού για εκείνους ή άλλο πρόσωπο, ενώ κατα 94% γνωρίζουν τη σημασία τους.
Image
Επίσης εκπληξη προκαλούν και τα συμπεράσματα για την αγορά παιχνιδιών. Με το 26% όσων συμμετείχαν στην έρευνα είναι πάνω από 25 ετών, το δε 69% ανω των 18 και καθώς το ερωτηματολόγιο διατέθηκε σε κοινό σελίδων ποικίλου περιεχομένου, το ποσοστό του 91% που αγοράζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια μπορεί να θεωρηθεί αρκετά μεγάλο για τα ελληνικά δεδομένα.

Ας περάσουμε όμως σε κάτι πιο ενδιαφέρον. Εδώ παρουσιάζεται μια μεγάλη αντίφαση της κοινής γνώμης, που όμως είναι διαδεδομένη τοις πάσει στην Ελλάδα:
Παρ’ ότι, όπως είδαμε, περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες δήλωσαν πως δεν τους ενδιαφέρει η ηλικιακή διαβάθμιση που αναγράφεται πάνω στις συσκευασίες των ηλεκτρονικων παιχνιδιών, και παρ’ όλο που κατα πλειοψηφία (74% του δείγματος) πιστεύουν πως η βία στα ηλεκτρονικά παιχνίδια δεν επηρεάζει τον παίκτη, στρεφοντάς τον σε παραβατική ή αποκλίνουσα συμπεριφορά και αντικοινωνικές ενέργιες, κατα ποσοστό 65% τάσσονται υπέρ της άποψης πως η βία στα σύγχρονα video-games μπορεί να βλάψει ευκολότερα τους ανήλικους παίκτες.
Γνωρίζοντας τα αντίστοιχα ποσοστά των ηλικιακών ομάδων είναι λογικό να παραλληλίσουμε τον αριθμό των αρνητικών απαντήσεων στην τελευταία ερώτηση με τον αριθμό των ανήλικων που συμμετείχαν. Έτσι, βλέπουμε πως το 19% των ερωτηθέντων απάντησε αρνητικά ενώ το 17% αποτελείται απο ανήλικους. Άρα οι αρνητικές απαντήσεις μπορούν να θεωρηθούν επηρεασμένες και λιγότερο αντικειμενικές και υπολογίζοντας και το στατιστικό σφάλμα, το ποσοστό των ενηλίκων που στηρίζουν την συγκεκριμένη άποψη, ίσως να ξεπερνάει και το ποσοστό του 90%.
Βέβαια το γεγονός αυτό δεν είναι απρόσμενο καθώς η γνώμη αυτή ακούγεται πολύ συχνά στο συγκεκριμένο ζήτημα. Απρόσμενο ωστόσο ήταν το ποσοστό αυτών που πιστεύουν στην επιζήμια πλευρα των παιχνιδιών, που παρέμεινε στο χαμηλό επίπεδο του 26%
Image

Το τελικό συμπέρασμα είναι ότι η ενημέρωση για τα συστήματα ηλικιακής διαβάθμισης στα ηλεκτρονικά παιχνίδια δεν επαρκεί για να αποφεύγονται από τις ομάδες τις οποίες δεν αφορούν, καθώς αγνοούνται κατα την αγορά, ως ενδεικτικές κι όχι επιτακτικές. Παρα την άποψη που επικρατεί για την κακή επηροή στους νέους, με ό,τι προεκτάσεις μπορει να έχει, το εν λόγω μέτρο δεν αποτρέπει παρα το ήμισυ όσων αφορά.